۱۹۵۳
۴
۰

آقای وزیر برای  صنعت زنبورداری چه کردید؟

آقای وزیر برای  صنعت زنبورداری چه کردید؟
مدت‌ها از وزارت دکتر سید جواد ساداتی نژاد می‌گذرد و علی‌رغم رایزنی‌ها و رسانه‌ای شدن مشکلات فراوان صنف زنبورداری کشور و به‌رغم اهمیت این صنف در گرده‌افشانی و  بهبود تولیدات کشاورزی و باغی و محصولات سلامت‌محور و کمک به تنوع زیستی و بقای کره خاکی، شاهد هیچ فعالیت ملموس و عملیاتی در راستای حل مشکلات تلنبار شده زنبورداران به جز انجام وظایف حداقلی اداری توسط متصدیان مربوطه نبوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، درحالی‌که وزارت جهاد کشاورزی در این سال‌ها از پرانتقاد‌ترین نهادهای دولتی از نظر منتقدان و کارشناسان بوده و وعده‌ها نیز در اکثر عرصه‌ها و بخش‌ها تحقق‌نیافته، نوسانات شدید بازار، کمبود اقلام خوراکی و نهاده‌ها، تغییرات شدید قیمت‌ها و نارضایتی بخش‌های مختلف، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در نوک پیکان انتقادات قرار داده است.

به‌طوری‌که به نظر می‌رسد، اکثر فعالیت‌ها در این بخش بیشتر به‌جای آنکه خروجی مفید و ملموس در جامعه و صنعت کشاورزی داشته باشد، به شکلی شعاری و تبلیغاتی و عملاً به یک سیستم پرانتقاد و کم‌بازده تبدیل شده است. خروجی حل‌نشدن مشکلات و تلنبار شدن مسائل محوری و کلیدی این صنعت را لااقل ما در صنعت زنبورداری کشور با پوست و خون حس کرده‌ایم.

به شکلی که تقریباً در وزارت سید جواد ساداتی نژاد، مشکلات عدیده زنبورداری کشور، نه‌تنها با تغییر دو مجری طرح توسعه زنبورداری و نیز معاونت امور دام، حل نشده، بلکه اصلاً در عمل توجهی به این صنعت مادر با پتانسیل‌های بالا نشده است.

به گزارش عسلنا، اگرچه در روز جهانی زنبورعسل مثل همیشه شاهد پیام آقای وزیر جهاد کشاورزی در ادوار مختلف بودیم، ولی به‌واقع عدم عملگرایی در قبال صنعت شفابخش زنبورعسل و عدم توجه به پتانسیل‌های ثروت‌آفرینی، مزیت رقابتی و ظرفیت‌های بالای کشور در این رشته که بارها بر آن تأکید کردیم، سبب شده تا مشکلات زنبورداری کشور هر روز بیشتر شود و نه به شکل عملیاتی بلکه صرفاً بخشنامه‌ای و اداری در این بخش فقط به یکسری وظایف کلی به شکل حداقلی عمل شود.

 

 

هرچند، بارها این مشکلات از تریبون رسانه ما و دیگر رسانه‌ها با حضور جناب وزیر در اکثر استان‌ها مطرح شد، ولی صنعت زنبورعسل، همیشه به‌مثابه یک فرزند ناتنی برای وزارت جهاد کشاورزی بوده و دام و طیور و شیلات و کرم ابریشم و حتی صنایع فرعی آنها همیشه اولی بوده و زنبورداری اهمیت چندانی برایشان نداشته و به این صنعت به چشم جثه کوچک زنبورعسل،  نگاه کرده‌اند.

مشکلات این صنعت بارها به طرق مختلف به اطلاع معاونت امور دام، دفتر مجری طرح توسعه زنبورداری و مشاوران وزیر و حتی به‌صورت اختصاصی به سمع خود جناب وزیر رسیده و در شبکه‌های اجتماعی برایشان ارسال شده است، ولی ما شاهد هیچ اقدام سازنده و محوری و زیرساختی در این زمینه نبودیم، هرچند تأکید و ارسال و نامه‌نگاری هم نیازی نبوده، بلکه بر طبق وظیفه مسئولین دولتی زنبورعسل و مشاورین جناب وزیر و معاون محترم امور دام اگر همین رسانه صنعت زنبورداری یعنی عسلنا را هم نگاهی اجمالی می‌انداختند تمامی مشکلات این صنعت از لسان بزرگان و پژوهشگران در آن فهرست شده است.

کمااینکه در چندین مرحله رسانه ما، علی‌رغم اینکه وظیفه‌ای جز اطلاع‌رسانی نداشتیم، مراتب مشکلات را به گوش وزیر محترم، مشاوران و منصوبین رساندیم و البته در وهله اول قول مساعدت و همکاری گرفتم، ولی در ادامه اکثر این قول‌ها مکرر به وعده‌ها و حواله به دیگران موکول شد و تقریباً ما هیچ خروجی و نتیجه‌ای از انتشار گزارش‌ها و مشکلات صنعت زنبورداری دریافت نکردیم، جز اینکه برخی از مشکلات را از کانال‌های دیگر و مسئولین بالاتر به فرجام رساندیم. حتی به کارزارها و کمپین‌های مشکلات زنبورداران با هزاران امضا هم به دید جدی نگاه نشد و تغییر مجری طرح توسعه زنبورداری هم، دردی برای این قشر در عمل دعوا نکرد.

متأسفانه، تحلیل شخصی نگارنده این است که علی‌رغم اینکه این وزارتخانه باید جهادی عمل کند، ولی در اکثر شاخه‌ها شاهد یک برخورد اداری و ساعت دویی هستیم، حتی یک فکت مثبت بر مبنای شعر؛ چون وانمی‌کنی گره‌ای خود گره مباش - ابروگشاده باش چو دستت گشاده نیست، هم دریافت نکردیم به‌طوری‌که معاون محترم امور دام و مجری مربوطه از مایی که بدون ریالی عواید پیگیر مسائل زنبورداران و گزارش واقعیات این صنعت هستیم، روگردان هستند.

به گزارش عسلنا، متأسفانه اکثر مدیران کنونی، از کمترین تعامل و حتی مشاوره  مفت و مجانی با نخبگان، پژوهشگران، اهالی رسانه و پیش‌کسوتان واقعی این صنعت دوری می‌کنند، حالا قطعاً ما انتظار نداریم که این دوستان حتی انتقادهای ما را برتابند و در مسیر تغییر و اصلاح به کار ببندند، چه رسد به اینکه رسانه و منتقدان را به فرصتی برای عیب‌یابی و حل مشکلات تبدیل کنند.

اکنون نیز در حالی شاهد بزرگ‌نمایی فعالیت‌هایی هستیم که وظیفه ذاتی و حداقلی برخی متصدیان در این امر هست و اخباری تبلیغاتی از حل مشکلات جامعه کشاورزی و دامداری کشور منتشر می‌شود که اکثر آن مشکلات همواره پابرجاست. متأسفانه در ادوار جدید و با بازنشستگی مدیران باسابقه شاهد انتصاباتی در وزارت جهاد کشاورزی بودیم که به نظر می‌رسد، بیشتر از آنکه علمی و شایسته‌سالارانه باشد، مبنای سیاسی و حزبی داشته و با توجیه فرمان‌پذیری و همگن بودن، صادر شده است، حداقل قضاوت منصفانه این است که شایسته‌سالاری لازم صورت نگرفته و معیارهای هم‌نظری و تعهد گروهی بر معیار‌های علمی، مدیریتی و شایستگی‌های فنی اولویت دارد و قطعاً در بسیاری از پست‌های موجود در سطح کشور افراد اولی‌تری وجود داشته‌اند.

وزارت کشاورزی در مصاحبه‌های مدیران، در اکثر حوزه‌ها خبر از گشایش و موفقیت می‌دهد درحالی‌که این موفقیت‌ها مصداق میدانی و ملموس کمی دارد و حداقل برای مردم و بهره‌برداران نمودی نداشته است. اکنون  با نزدیکی به آخر سال (باتوجه‌به حواشی تأسف‌بار سال گذشته در تهیه اقلام میوه شب عید) وزیر کشاورزی از نظم و نظارت بر آن سخن گفته است و وزارت جهاد کشاورزی را مردمی‌ترین وزارتخانه خوانده است. بد نیست نگاهی اجمالی به بخش‌های زیرمجموعه این صنعت داشته باشیم.

ساداتی نژاد با بیان این‌که دامداران و مرغداران شرایط سختی در اصلاح اقتصادی و مردمی‌سازی داشته و نیازمند حمایت جدی هستند، گفته است: در همه سفرهای استانی با گروه‌های فعال در حوزه کشاورزی در ارتباط هستیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم به این اقشار کمک کنیم.

او می‌گوید: نسبت به ایده‌آل‌ها و مطالبات قطعاً فاصله داریم؛ اما باید بر شرف دامداران و مرغداران کشورمان که امسال برای تأمین پروتئین و غذای مردم کار بزرگی را انجام دادند، درود بفرستم که با وجود شرایط سخت، پای سفره مردم ایستادند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که بخشی از مطالبات و خواسته‌ها مربوط به بازار رسانی و فروش است، اظهار کرده: تلاش می‌کنیم در این زمینه اتحادیه‌ها را فعال کرده و کار را به مجموعه‌های مردمی بسپاریم تا با سرعت بیشتری به حوزه‌های مختلف ورود کنند و با فعال‌کردن اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و سپردن کار به آنها، سرعت خدمات‌دهی نیز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که البته حمایت از بخش خصوصی و مردمی‌کردن امور نیکوست ولی در شرایطی که زیرساخت‌های نظارتی و فرهنگ‌سازی و نخبه‌پروری حاکم باشد، نه در این برهه که متأسفانه افرادی در صنوف و تشکل‌ها رخنه کردند که در بسیاری موارد فاقد تجربه، سواد مدیریتی و حتی مهارت و اطلاعات در آن رسته هستند.

گویا جناب وزیر از وضعیت نابسامان بسیاری از تشکل‌های صنفی و تعاونی در بخش دام و کشاورزی و... کشور خبر ندارند یا نمی‌دانند مدیران ادوار سازمان تعاون روستایی  در باب بسیاری از تخلفات موجود و عدم نظارت بر عملکرد این صنوف ورود پیدا نکردند. از ایشان باید پرسید که این‌همه ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها و انجمن‌های تودرتو و موازی، بدون حمایت و نظارت و داشتن یک نظام سامانمند تشکیلاتی، چه دردی از مشکلات جامعه کشاورزی حل می‌کند؟ در سیستمی که بر مبنای حاکمیت بخش خصوصی بر اقتصاد طراحی نشده، شاهدیم در مواردی این تشکل سازی‌های بی پشتوانه نتیجه‌ای جز رانت‌ و فساد در توزیع نهاده‌ها و تشکیل مافیاهای صنفی و خانوادگی به اسم تشکل نداشته است.

اگر وزیر محترم لااقل با مرغداران و دامداران همدردی می‌کند، چرا این حداقل همدردی را با زنبورداران ندارد و در همه‌جا حتی در پوسترهای وزارت جهاد کشاورزی نشانی از زنبورعسل نیست؟

به گزارش عسلنا، بسیاری از انتصابات بدنه وزارت جهاد کشاورزی و نیز در استان‌ها همواره در دو سال اخیر با انتقادات فراوانی روبرو بوده است و شاهد طرد بسیاری از نیروهای خدوم و مدیران لایق و تحصیل‌کرده و موفق در بدنه صندوق‌های کشاورزی و سایر ارگان‌ها بوده‌ایم.

در این راستا در خصوص صنعت زنبورداری فقط به این نکته ارجاع می‌دهیم که صدها مشکل طبقه‌بندی‌شده این صنعت مهم و مولد بارها در این رسانه و به‌صورت مکتوب به مقامات مسئول ارجاع شده؛ ولی هیچ پاسخ مثبتی دریافت نشده است.

به گزارش عسلنا، یک مورد ملموس، حل مشکلات کشاورزان اصفهان و در دیگر مناطق است که باید پرسید چه حمایتی صورت‌گرفته است؟ آیا از امنیتی‌نشدن اعتراضات به حق این قشر، وزارت  جهاد کشاورزی دفاعی داشته‌اند؟

به صنعت دامپروری بپردازیم که از ابتدای سال جاری با چالش‌های متعددی مواجه بوده است، به‌طوری که دامداران به علت کمبود نهاده، گرانی علوفه، به‌صرفه نبودن تولید، قیمت پایین گوشت و شیر و ... دست به کشتار دام‌های مولد زدند و بسیاری از دامداری‌ها نیز دچار ورشکستگی شدند و اکنون نیز به گفته فعالان این بخش تصمیمات متعدد در خصوص ارز دولتی برای واردات نهاده‌ها و ابزارآلات می‌تواند چالش‌هایی به دنبال داشته باشد.

در حالی شعار امنیت غذایی این سال‌ها در وزارت جهاد کشاورزی باب شده که تقریباً هیچ‌کدام از ارکان این صنعت اعم از کشاورز، دامدار، مرغدار، زنبوردار و سایر بهره‌برداران با این نوسانات قیمت نهاده‌ها و ابزار و علوفه و دان و دارو، حتی امنیت شغلی ندارند چه رسد که بتوانند ادعا کنند در این شرایط بغرنج تأمین‌کننده امنیت غذایی باشند.

به گزارش عسلنا، باشد که وزارت جهاد کشاورزی با بهره‌گیری بیشتر از خرد جمعی دلسوزان و مشاوره با ولی‌نعمتان اصلی این صنعت و دوری از رفتارهای توجیه‌گرانه، تبلیغی و سیاسی، بار بیشتری از دوش این صنعت برداشته و دل زحمتکشان عرصه کشاورزی، دام و زنبورعسل را به دست آورد./

یادداشت از مهدی رفائی

۴
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید